
Поради від психолога
Знову до школи: як підтримати дитину у перші дні навчального року
Здоровʼя: фізичне та психічне
-Будьте уважні до самопочуття дитини – як фізичного, так і психічного. Дуже важливо вчасно здавати аналізи крові, сечі, щоб дитина мала змогу витримати новий рівень шкільного навантаження.
-Підготуйте підтримувальні записки, щоб потім покласти в рюкзак- це допоможе легше переносити розлуку, особливо для дітей початкової школи.
-Придбайте сквіши, антистреси, іграшки тощо, чого можна було б торкатись чи стискати в руці у разі хвилювання.
-Запитайте, чого вона очікує чи побоюється. Дозвольте дитині висловити свої почуття — вислухайте.
Режим дня
- вимикати телевізор і всі екрани за дві години до сну;
- практикувати ритуал розслаблення перед сном: слухати заспокійливу музику, читати книгу;
- щодня лягати спати в один і той же час;
- додати в життя щоденну фізичну активність;
- стежити за харчуванням.
Харчування
Основу раціону маються становити сезонні фрукти й овочі, продукти з високим вмістом клітковини, корисних жирів. А ось споживання солодких продуктів і напоїв важливо скоротити. Подбайте про те, щоби ваш раціон був збалансованим – для цього дотримуйтеся правил «тарілки здорового харчування».
Безпека
Зафіксуйте та проговоріть з дитиною, де по дорозі є укриття; домовтеся про те, що дитина має робити під час сирени, якщо йде, їде в транспорті, перебуває сама вдома; як і коли виходить на звʼязок із вами.
Стосунки та толерантне спілкування
Розкажіть дитині, як коректно поводитися з однокласниками з інвалідністю чи труднощами розвитку, поясніть, що всі люди – різні і що «несхожий» не означає «поганий». Якщо в класі є дитина, яка втратила близьких, варто підготувати свого сина чи доньку до толерантного спілкування.
Поговоріть із дитиною про булінг (цькування) та поясніть, що якщо таке відбувається поряд із нею або стосовно неї, обов’язково потрібно розповісти про це батькам та іншим дорослим.
Навчання та емоції
Важливо пам’ятати, що через стрес від війни погіршується память, відбувається «відкат» в знаннях. Тож ставтеся з розумінням і терпінням до результатів свого школяра, дайте час на адаптацію. Якісний сон та режим дня буде сприяти підвищенню когнітивних здібностей.
- Довготривале переживання стресу може призводити до двох протилежних реакцій – гіперактивність та загальмованість. Важливо пам’ятати, що після того, як дитина відчула безпеку поруч з нами, вийшла зі стану ступору, вона може демонструвати роздратування, агресію, надмірну активність. Це нормальний процес. Але нам потрібно цю активність бути готовими скеровувати.
- Якщо школяр став агресивним, варто пам’ятати, що діти молодшого шкільного віку ще не вміють давати раду своїм почуттям, тому негативні емоції та незадоволені потреби часто можуть знаходити вихід у вигляді агресивних дій. Злість часто виростає з відчуття небезпеки. Проявити злість легше, ніж усвідомити страх. Вона також може бути проявом безсилля, розчарування, почуття провини. Вийти з цього стану у недеструктивний спосіб – безпечний як для самої дитини, так і для світу навколо, – допоможуть ігри та вправи, спрямовані на вгамування агресії.
Головна увага має бути приділена близькості й здоровʼю. Підтримуйте дитину і допомагайте робити шкільні роки щасливими.
Матеріал підготовлено в межах впровадження Всеукраїнської програми ментального здоров’я Ти як? за ініціативою Олени Зеленської.